Voor het mooie eigenlijk nog de acceleratie en verbruik van de types erbij zetten.
Mercedes W201
De Mercedes W201, 190er of Baby-Benz genaamd is de eerste Mercedes in de middenklasse. Hij kwam op 8 december 1982 op de markt en er werden tot 1993 1.8 Miljoen geproduceerd.
Daarmee wordt hij gerekend tot een van de succesvolste modellen van Mercedes-Benz.
In tegenstelling tot de normaal typisch Mercedes gevoerde handrem met pedaal bevindt zich hier een normale handrem op de middenconsole. Opmerkelijk is ook de eenarmige ruitenwisser, die in een later stadium met een speciale wistechniek werd uitgevoerd en daarmee een grotere wisoppervlakte had. Dit systeem werd vanaf 1984 ook op het model W124 gebruikt.
Modelaanpassingen (Mopf)
In de Herfst van 1988 werd als voorloper van een grotere facelift de volgende aanpassingen gemaakt:
- Nieuwe gelakte bumpers en side-skirts. ("Sacco-Bretter")
- Nieuwe stoelen met zithoekverstelling
- In hoogte verstelbare gordels voorin.
- Elec. bed. buitenspiegel rechts.
- getinte ramen
- Lichtelijk verlaagde carressorie
De laatste 190er werd in August 1993 in de fabriek van Bremen gebouwd en aan het Mercedes-Benz Museum overgedragen. De opvolger van de 190er werd in 1993 de C-klasse W202.
Productie
In totaal werden er 1.9 miljoen Mercedes 190 gemaakt. Het bijzondere aan de productie was, dat er voor het eerst in de geschiedenis van Daimler-Benz op 2 locaties gelijktijdig gebouwd werd.
58% werden geleverd door een speciaal omgebouwde fabriek in Bremen-Sebaldsbrück. (Een voormalige Borgwardfabriek) De resterende 42% van de voertuigen werden in Sindelfingen gebouwd. Op grond van een productieverbond werden er ook door andere bedrijven onderdelen aangeleverd.
Productieaantallen
53% van de gebouwde voertuigen werd in Duitsland verkocht, en elke tiende voertuig in de USA. De populairste types waren de 190E 2.0 Standaardmodel (34%) en de 190D (24%).
Ondanks dat hij pas in 1990 ingevoerd werd kon de 190E 1.8, waarschijnlijk vanwege zijn goede Prijs-vermogensverhouding, in korte tijd een derde deel voor zijn rekening nemen.
190er gezamenlijk gebouwd in Bremen en Sindelfingen: 1.879.629
33,6% diesel
5,6% zescilinder
1,4% zestienkleppers
0,4% speciale modellen
Motortypen
In eerste instantie werden de modellen als 190 en 190E aangeboden; vanaf Herfst 1983 kwam de 72 PK sterke dieselvariant 190D het modellenprogramma versterken. Vanaf 1985 werden meerdere modellen aangeboden, de 190D 2.5 met 90 PK, de 190E 2.3 met 136 PK, tussen 1988 en 1989 ook een zeldzame 132 PK variant, en de sportvariant 190E 2.6 met een 166 PK sterke zescilindermotor.
Later werd de 190D 2.5 met een versterkte turboversie geleverd. 122 PK.
Op de Parijse Autosalon wordt in 1986 de nieuwe generatie zestienkleppers voorgesteld. Het model 190E 2.5-16 met 195 PK maakt ook als Rallywagen (Renntourenwagen) naam. Statistieken: Geplaatst door Ruub-ster — 22 mei 2010, 16:47
]]>