Wat betreft GTL. Als een brandstof an zich ben ik er best enthousiast over. Ontwikkeling staat gelukkig niet stil.
Wat mij wel verbaasd is dat de overheid ons van het gas af wilt helpen, maar dat er tevens heil wordt gezien in een brandstof die gemaakt wordt uit gas! Extra productie stappen, welk extra energie kosten...
En een dieseltje op aardgas laten draaien kan natuurlijk ook, maar dat is slijtage-technisch een ramp. Ook onder wisselende belasting presteert een LNG motor gewoon slecht. Dit komt voornamelijk door de mengverhouding, en hoe deze continu moet aanpassen voor drukken en temperaturen in de motor. Ik heb wat ervaring op mogen doen met LNG motoren in de scheepvaart, en ben er beslist niet enthousiast over. Verder denk ik dat onze Groningse forumleden hier ook niet op zitten te wachten...
Terug naar de GTL. Ik ben erg benieuwd naar de toekomstige ontwikkelingen. Zeker op t gebied van regelgeving, maar ook het lange-termijn gebruik in motoren. Steekproefsgewijs controleren is natuurlijk een mogelijkheid. Dat gebeurt nu ook al voor rode diesel, ppo en petrolium. En als ik met een volle tank GTL weer zonder beperkingen door t lang mag touren, dan gaat dat spul er bij mij ook in!Statistieken: Geplaatst door jorivanloon — 16 feb 2017, 00:25
]]>