Mijn naam is Cor, 19 jaar, Student Werktuigbouwkunde aan de UT in Enschede, waar ik sinds een half jaar ook woon. Mijn Mercedes 190 avontuur is als volgt gestart:
Zoals veel mensen waarschijnlijk wel kennen, is de liefde voor Mercedes ook bij mij via mijn vader op mij overgebracht. Van kinds af aan heb ik meestal bij hem in een Mercedes gezeten. Hij heeft er veel gehad, waarvan nu nog een Mercedes 300SE uit 1987 en de nieuwste Sprinter bussen voor zijn bedrijf. Zijn eerste Mercedes was ook een 190E.
Nu is het zo dat hij een aantal jaar geleden naar Denemarken is geemigreed, om daar iets nieuws op te zetten. Omdat ik er altijd vaak naartoe wilde, maar moeilijk kon (of hij moest mij ophalen, of het vliegtuig), was ik een tijdje na het behalen van mijn rijbewijs van plan om een auto te kopen. Dit werd natuurlijk, mede door pa, een Mercedes. En vanwege belastingvoordeel en de goede kwaliteit en looks, een 190!
Natuurlijk rondkijken op marktplaats, waar een mooie 190D 2.5 te koop stond. Omdat deze kwalitatief eigenlijk onverwoestbaar zijn, een 2500cc dieseltje met 200k op de teller, te koop in Enschede, ben ik maar eens gaan kijken. Ik was meteen helemaal enthousiast, de auto zag er op een paar lelijke krassen op de motorkap helemaal perfect uit! Onder de motorkap was alles zeer netjes, en nergens een spat roest te bekennen. Uiteindelijk besloten die te kopen, en ben er drie weken later voor het eerst alleen mee naar Denemarken gereden. Twee heerlijke ritten, de ster zweeft prachtig over de weg heen.
Het is een rode 190D 2.5 uit 1986, komt oorspronkelijk uit Duitsland, waar hij werd bestuurd door een Opa van 93. In Nederland apk gekeurd en ingevoerd. Een paar opties: Elektrisch Schuifdak, 5 bak handgeschakeld, volledig smetteloos beige interieur.
Ik heb er nu een paar dingetjes aan gedaan, zoals de koffer een antiroest behandeling, radio met speakers ingebouwd (zaten er niet in), motorcompartiment een tectylbehandeling gegeven en de wielen en stuurinrichting laten uitlijnen.
Op mijn te doen lijstje op korte termijn staat nog: Lak polijsten, lakschade (krassen op motorkap) weg laten werken, trekhaak monteren, stoelhoezen om het interieur netjes te houden, en even naar de aanjager kijken, die vertoont kuren.
Genoeg gepraat, de foto's van de Benz 190D 2.5:Statistieken: Geplaatst door Student125 — 28 mei 2011, 12:31
]]>