Ja daar zit je een beetje naast.
Koelvloeistof is door de commerciële industrie, voor het "gamak" van de auto gebruiker op de markt gebracht.
Het vervelende aan koelvloeistof heb ik in mijn vorige post al opgemerkt.
Mogelijk heeft antivries ook wel weer nadelen. Toen ik auto begon te rijden was er bij mijn weten nog geen koelvloeistof. Dat is zover ik weet pas later gekomen.
Antivries heeft als nadeel dat je wel moet meten tot hoeveel graden Celcius onder nul je beveiligd bent. Maar zo'n ding hangt nog wel in de garage. Maar als je je houdt aan de verhouding op het etiket is het ook wel OK.
De ruitensproeier vloeistof is naar ik aanneem een ander mengsel dan de koelvloeistof voor het koelsysteem van de auto.
Dit is wat Wikipedia onder andere schrijft bij koelvloeistof voor de auto:
De koelvloeistof in een verbrandingsmotor is een vloeistof die wordt gebruikt om overtollige warmte af te voeren, die anders de motor zou beschadigen. Meestal is deze vloeistof water met enkele toevoegingen.
Koelvloeistof voor een auto bestaat uit gedemineraliseerd water waaraan antivries, een middel tegen schuimvorming, smeermiddel en een anticorrosiemiddel is toegevoegd. De koelvloeistof voor een auto heeft een hoog kookpunt, rond de 135°C, en dient goed tegen vorst te kunnen, tot wel -35°C. In de loop der tijd veranderen de eigenschappen van de koelvloeistof door veroudering, zodat het na zo'n 50.000 km vervangen moet worden.
Bij antivries staat onder andere dit: Antivries verlaagt het vriespunt van koelwater in verbrandingsmotoren en andere apparaten die warmte overdragen zoals installaties voor verwarming, ventilatie, koeling en airconditioning (HVAC), warmtepompen (chillers) en zonneboilers.
Antivries dient om een vat dat water bevat te behoeden voor schadelijke uitzetting als het water bevriest. Antivriesmiddelen zijn chemische stoffen die toegevoegd worden aan water en voor een vriespuntsdaling zorgen. Zowel de toevoeging als het mengsel worden aangeduid als antivries.
Antivries zorgt tevens voor kookpuntsverhoging zodat het mengsel bij hogere temperaturen vloeibaar blijft. Door zorgvuldige keuze van het antivries kan het mengsel in een breed temperatuurgebied vloeibaar blijven. Dit is essentieel voor een effectieve warmteoverdracht in warmtewisselaars. Antivries heeft een colligatieve werking en werkt dus ook als antikook.Statistieken: Geplaatst door Gast — 19 sep 2015, 21:27
]]>