De pijp werd verwijderd en met de nieuwe vergeleken, geen noemenswaardige verschillen. Een kleintje dat achteraf werd opgelost. De Lambda werd verwijderd met een ringsleutel 22. Die ging makkelijk los tot mijn verbazing. De katalysator zag er nog goed uit (zie foto).
Het voorste deel leek niet of nauwelijks vervuild. Vond dat wel jammer eigenlijk had ik verwacht dat ie er pikzwart zou uitzien. De nieuwe pijp werd voorzien van een moer M18x1,5. Deze werd vastgelast op de pijp, welke ik daarna met hitte bestendige lak van VKT ingespoten heb. Deze lak is tot 1100 graden.
De sonde werd geplaatst en met zilvervet ingevet. Schijnt beter te zijn als kopervet. Het geheel werd toen teruggeplaatst en nu kwam er een klein verschil aan het licht t.a.v. de ophanging. Deze was terhoogte van de plaats waar de twee pijpen bijelkaar komen iets korter. Waardoor deze nu op de uitlaat/bevestigings beugel anders bevestigd is. Nu met een beugel voor een pijp.
Achter paste de beugel niet helemaal op de midden demper. De gaten kwamen niet overeen, tenminste eentje. Deze werd vakkundig door de garage opgeboord en was binnen no-time klaar. De sonde weer aangesloten en ben daarna gaan testrijden.
Hmmm, iets ander geluid. Niet harder maar anders. Op naar de eerste heuvel (oprit autobaan) niet echt anders. Op de
autobaan merkte ik wel een trekverschil maar niet spectaculair. Toen een echte berg genomen, merkte dat ie meer wilde dan voorheen, maar had meer verwacht.
Terug bij de garage dit medegedeeld en de baas gevraagd om even mee te rijden. De eerste licht stijging begreep hij wat ik bedoelde. Toen weer de oprit van de autobaan op, en wat denk je. Hij begint te trekken schakelt mooi terug en ik kijk hem aan met verbazing. Toen de echte berg en wederom gaat ie mooi terug in versnelling en trekt mooi de berg op. Ik was met stomheid geslagen. Daarna de wagen even fel aan de jas, ik kende mijn wagen niet meer terug.!!!!!!
Hij loopt nu perfect, alleen stationair kon nog wat beter. Heb meteen LPG opnieuw laten afstellen en rij nu weer met plezier rond.
Maar wat ik niet begrijp is dat ie eerst 10 km gereden heeft en niet of nauwelijks verbetering en daarna rijdt als een speer.!!!!! Moet de Boordcomputer zoveel metingen onthouden voordat hij echt de waardes van de sonde bijstuurd?Statistieken: Geplaatst door Orion — 06 jul 2012, 16:27
]]>