Even met de mulitmeter op de accupolen meten of je 14 volt of meer hebt aan laadspanning.
Licht ook eraan hoe vol je accu is geladen. Bij geen contact van een borstel zou het lampje moeten branden. Hoe vol is je accu? bij 11.7 volt is de accu leeg en bij 12.7 volt is hij vol geladen. 12.4 volt is dus een 50% gelagen accu. 12. 2 volt is dus een 30% geladen accu.
Aan het voltage kan je zien hoe vol de accu is. De toestand moet je met een Midtronics tester meten en hoeveel ampere de accu nog heeft. Als je accu bijna leeg is gaat jouw dynamo volop ladeen en de regel is als de dynamo veel stroom bijlaad, de afregelspannign lager is .
Dus stel je accu is 12.2 volt kan het zo zijn dat de dynamo 40 ampere laad en de spanning 13 volt is. Stel je accu is zo goed als vol, dan laad de dynamo weinig en is de laadspanning hoger, 14,2 volt of meer. Als je een overgangs weerstand in de B+ hebt kan je dit meten door de laadspanning te meten op de accu pluspool en vervolgens te meten rechtstreekls op de dynamo. Zit hier verschil in dan heb je spanningsverlies, hetgeen je altijd iets hebt.
Als je een verlies in de massa hebt kan je dit eenvoudig meten door tijdens het meten een startkabel van de min pool aan de motor te klemmen en als dan de spanning op loopt dan heb je een verlies in de massa.Statistieken: Geplaatst door 4000ds devil — 23 aug 2011, 13:18
]]>