Ik heb deze auto nu ongeveer 4 maanden. De auto liep prima, maar begon steeds slechter te starten. Bij het rijden, viel vermogen volgas ook weg. Verder dan ca 3/4 moest je het gaspedaal niet indrukken, want dan hield hij in.
Voordat ik eindelijk tijd had gemaakt om dit na te zien, wilde hij (warm) weer eens slecht starten. Bij het doorstarten kwam er ineens een harde knal vanonder het motorblok en wat rook. Bij een tweetal bougies was alles nat van de benzine. Leek einde oefening.
Uitgevoerd:
- Rebuild van de brandstofverdeler (door SPOB)
- Nieuwe EHA
De auto wilde hierna gelukkig weer starten en reageerde weer goed op het gaspedaal bij volgas. Het slecht starten was echter niet opgelost. De auto start koud slecht, warm zelfs nog minder goed.
De auto viel ook vaak stil als hij warm was, wat erg vervelend is bij stoplichten en rotondes.
Uitgevoerd:
- nieuwe stationair regeling.
Helaas geen Bosch ICV (niet meer leverbaar), maar een nobrand chinees goedkoop ding.
De nieuwe ICV werkt perfect! De auto valt nu niet meer stil als hij warm is bij stoplichten en zo. Blijft stationair draaien. Helaas wel wat laag op toeren, vaak maar 550-600 toeren en dat is eigenlijk wat laag.
Het starten blijft echter een rampenplan. De auto start koud (als hij een nacht/paar dagen heeft stilgestaan) na een hele tijd doorstarten. Eerst een keer of drie het contact aan en dan moest je volgas starten. Sloeg hij eindelijk aan, dan liep hij naar 1200-1400 toeren om dan na een 30 seconden terug te gaan naar 750-800 toeren.
De auto start warm een stuk slechter. Kan soms wel 15-20 seconden nodig hebben om aan te slaan. En ook dan komt de auto de eerste 10-tal seconden wat moeilijk op gang komen. Moet je een beetje helpen met gaspedaal.
Als de auto eenmaal gestart is, loopt ie prima.
Uitgevoerd:
- Alle rubber slangen zijn nagekeken op lekkage, maar niet direct een vaccuumlek te zien.
- Nieuwe bobine, rotor, verdeelkap en beru bougiekabels
- Nieuwe Bosch brandstofpomp (deze lekte een beetje en maakte nogal herrie)
- Nieuwe Bosch brandstoffilter
- Nieuwe Bosch drukaccumulator
- Nieuwe Bosch injectoren
- alle zekeringen vervangen
Het starten is een stuk beter geworden, maar nog steeds niet optimaal. Gewoon 1x contact aan en zonder gas te geven start hij koud na een vijf/zes seconden en gaat meteen netjes naar 1200/1400 toeren om dan na 30 seconden naar 800 toeren te zakken. Warm hetzelfde verhaal, maar dan toch stiekem weer 15-20 seconden doorstarten (zonder gas te geven).
Ondertussen staat in bestelling:
- sensor/zender koelvloeistof
- sensor/zender temperatuur (fan)
- sensor/zender temperatuur (naar injectie)
- sensor/zender luchtmassa (wat in het luchtfilter zit)
- bougies
- ovp relais
Wat nog niet is vervangen:
- koude start injector
- drukpomp/klep voor
Wanneer de auto eenmaal draait, loopt ie (nagenoeg) perfect, verbruik ca 9,5 liter op 100km en reageert hij goed op het gaspedaal.
Ik hoop dat het vervangen van de vier sensoren het startprobleem oplost. Want anders zou ik het echt niet meer weten.Statistieken: Geplaatst door Bart31 — 25 nov 2023, 19:26
]]>