Bij werk aan de nokkenas ALTIJD eerst 1STE cilinder op TDC zetten. Krukas borgen dat hij niet verloopt (eventueel verlopen kun je zien aan de verdeler. idd verdelerkap eraf en e.a. markeren)
Ketting en tandwiel aan elkaar vastzetten met een of meerdere tie-wraps.
Ketting spanner eruit.
Nokkenas lagers allemaal tegelijk langzaam lossen zorgen dat de belasting overlal gelijk is. (Niet eerst de 1ste dan de 2de etc. lossen. de nokkenas is HOL !)
Kettingtandwiel afnemen en met een elastiek ophangen (zodat hij onder bij de krukas niet kan verspringen)
Nokkenas eruit en de nieuwe goed geoliede erin en de benodigde zaken aan de lagerblokken vervangen en op de zelfde plaats in dezelfde orientatie GELIJKMATIG terugzetten.
Kettingtandwiel terugzetten,.
nieuwe of bestaande KETTINGSPANNER UIT ELKAAR HALEN !! Dan een paar keer doorduwen zodat hij goed gangbaar is.
De ¨HALVE op z;ń korste ketting spanner terug zetten.
Als de HALVE spanner goed zit de spandop erop zetten. (je moet een aantal kliks horen).
Ketting is nu niet meer slap, maar OOK zeker NIET kanonne strak !
Als je de SPANNER niet reset (zoals hierboven) riskeer je het breken van de nokkenas (direct of na een paar honderd KM)
Bougies eruit, krukas deblokkeren en motor keurig met de klok mee aan de krukas ronddraaien. Tenminste 8 keer rustig ronddraaen en voorzal zeker stellen dat de kleppentiming goed is en niet zichzelf of de zuigers vernielen.
Weer TDC zetten en kijken of de timing markerinegn nog goed staan.Statistieken: Geplaatst door john37 — 26 maart 2021, 20:57
]]>