Kijk maar naar de OM602 en 603 turbo's.
Wanneer je echter meer vermogen wilt behalen zal de vuldruk omhoog moeten.
Tot maximaal 0,5 bar vertrouw ik er op dat dergelijke motoren vrij veel kunnen hebben.
Houd er rekening mee dat wanneer je hier overheen gaat je zuigers ook extra koeling nodig hebben. Zuigerbodem-koeling, met olie. Een goede olie-koeler is sowieso een must!
Nog even terug naar lucht, turbo's en warmte.
Wanneer lucht gecomprimeerd wordt neemt de temperatuur toe. Evenredig aan de temperatuur neemt ook het specifiek volume toe. Met een intercooler breng je de temperatuur terug naar (iets boven) omgevingstemperatuur. Nu heb je gecomprimeerde lucht, met het zelfde specifieke volume als voor de compressie. Veel meer O2-tjes per liter motor inhoud.
Nu kan, en moet, er dus ook meer brandstof in. Presto, meer vermogen!
Voor condensatie in een intercooler hoef je niet al te bang te zijn. Bedenk wel dat het helemaal niet erg is als de lucht wat warmer binnen komt. Bij je brandstof-injectoren koelt het zaakje nog veel verder af door de verdamping van benzine. Wanneer de lucht echt veel te koud naar binnen gaat kan hier de temperatuur makkelijk onder nul komen! (hence: waarom word een carburateur verwarmd met koelvloeistof?)
Een tweede voordeel van een intercooler, en misschien wel het belangrijkste van allemaal..
Koudere lucht naar binnen betekend een lagere verbrandingstemperatuur en daarmee een lagere uitlaatgassen-temperatuur.
Ik kan je garanderen dat een dergelijke motor niet zonder intercooler op 1,5 bar vuldruk blijft draaien. De temperaturen gaan sky-high, en je uitlaatkleppen zullen verbranden, een turbo geeft de geest en met een beetje pech blijft de binnenkant van je motor ook niet heel.
Ik noem in bovenstaande tekst regelmatig "turbo" in plaats van "supercharger".
Persoonlijk houd ik niet van die Amerikaanse jank-apparaten. Zo'n blazende turbine klinkt beter, is efficiënter (je gebruikt energie uit je uitlaatgassen), en er is veel meer vermogen mee te behalen.
Een supercharger is wel iets eenvoudiger op je blok te schroeven dan een turbo...
Er draaien wel meer Mercedes blokken erg mooi met zo'n apparaat.
Zullen we het vanaf nu een Kompressor noemen? 
Chrome-Kompressor-Badge-Emblem-For-SLK-CLK-SL-CLS-ML-GL-A-B-C-E-S.jpgStatistieken: Geplaatst door jorivanloon — 24 jan 2016, 12:05
]]>