De eigenaar moest echter naar de apk, en daar kwam hij niet door heen. Een Co gehalte van >9 wat ongeveer 1 moet zijn... Dat was niet weg te schroeven met het regelschroefje. Er mankeerde dus wel degelijk nog iets belangrijks aan. Uiteindelijk had de eigenaar de keuze gemaakt om bij een 'MB specialist' diagnose te laten stellen. Met de 4 gasmeter kwam men achter het volgende:
- De labdasensor was kapot, deed niets (zat op het 'nieuwe' Belgische motorblok wat als goed verkocht is).
- De nieuwe ECU was niet de goeie voor deze auto.
- De luchtweger was defect, al kreeg men niet uitgelegd wat.(idem op het nieuwe goede Belgische blok).
Afijn. De labdasensor uit het oorspronkelijke blok er in gezet, en getest. (Ik weet nu hoe ik het kan meten met een gewone multimeter). Die bleek wel te werken.
De luchtweger van het oorspronkelijke blok gemonteerd. (Overigens was die oorsponkelijke luchtweger enkele jaren geleden door een garagebedrijf gedemonteerd omdat die kapt zou zijn). Bij demontage van de Belgische luchtweger bleek een droogtescheur in de rubber te zitten.
De oorspronkelijke ECU terug gezet.
De auto startte direct. Liep even keurig, maar zakte toen richting 500 toeren. Op gevoel de Co wat rijker gezet en vervolgens liep hij keurig. Echt keurig. Ook met een testritje leek het goed voor elkaar. Enkel heel af en toe begon de auto stationair flink te hikken. Even een dotje gas en dan liep hij weer keurig. Dat kon m.i. niet aan de afstelling meer liggen.
Vervolgens van de gedemonteerde luchtweger nog de nieuwe potmeter af gehaald en gemonteerd. Netjes afgesteld en getest. Nog een kleine Co correctie gedaan, op gevoel, wat te rijk en te arm tot je op een ideaal punt komt.
Auto loopt nu perfect.
De koude start duurt een paar tellen, de stappenmotor werkt, we willen het koudstartventiel nog vervangen want die zou wel wat kunnen druppelen i.p.v. nevelen.
Verder nu een prachtig lopende 1.8E. Bij de apk was de Co nu <1 bij warme motor.
Zonder de diagnose hadden we er niet uit gekomen. En verder: wees op je hoede, ook de hooggeeerde (en dure) Belgische onderdelen leverancier zet je op het verkeerde been om vervolgens nog een verkeerd ecu advies te krijgen ook...Statistieken: Geplaatst door JantjeV8 — 01 apr 2016, 07:42
]]>