W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 21 apr 2018, 08:59

Dynamo vervangen of reviseren?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een andere forum past.

Moderators: Bram Jansen, xxGoof, Sterretje1968, Ruub-ster

Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor CarloGeenen » 15 apr 2015, 07:54

Beste forumleden,

Al een tijdje hoor ik geluid van mijn dynamo afkomen als de motor loopt. Met name met de koude start in de winter is het hoorbaar. Geen ijzer op ijzer, maar je hoort gewoon iets lopen zeg maar.

Gister mijn multiriem verwijderd en inderdaad bevestigt dat het de dynamo is. Ondanks dat hij nog heel soepel ronddraait in z'n lagers zijn deze waarschijnlijk toch droog wat een licht geluid veroorzaakt.

Nu vraag ik mij af wat het beste is om te doen: Dynamo vervangen of reviseren?
Mijn voorkeur gaat uit naar reviseren aangezien ik net de koolborstels met spanningsregelaar preventief heb vervangen, deze was redelijk prijzig.
Maar ik heb al gezien dat ik zelf niet de juiste spullen heb om de lagers te vervangen, heeft iemand een adres voor reviseren? Ik zag al dat iemand bij Frenken in Weert is geweest. Of heeft iemand een dusdanig goede 70Ampere dynamo in de aanbieding? Het risico van een ruildynamo vindt ik dat je geen idee hebt hoe lang deze mee gaat.

Wat is wijsheid :) .

P.S. de auto gaat hopelijk over twee maanden de stalling in, dan heb ik dus de tijd om de dynamo te demonteren en eventueel weg te brengen.
Met vriendelijke groet, de Heck-rollo brigade

Verbruik 190E 1.8
Afbeelding
Avatar gebruiker
CarloGeenen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2201
Geregistreerd: 07 jan 2011, 16:14
Woonplaats: Limburg
Roepnaam: Carlo
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W202 C180 Elegance


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor Knuffelbeer » 15 apr 2015, 08:15

Voor €120 heb je een nieuwe.
Of heb je liever een gereviseerde?
altijd feest als je met een Benz bent weg geweest
Avatar gebruiker
Knuffelbeer
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 804
Geregistreerd: 28 jul 2013, 09:31
Woonplaats: Spakenburg
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor CarloGeenen » 15 apr 2015, 08:19

Begrijp ik, voor 99,- staat de 70Ampere zelfs nieuw op Taxiteile.
Maar als ik voor hetzelfde of iets minder geld mijn originele Bosch kan laten reviseren heb ik dat denk ik liever als een imitatie merk. Maar ik hoop dat ik met revisie zonder koolborstels te vervangen iets goedkoper uit kan zijn?
Met vriendelijke groet, de Heck-rollo brigade

Verbruik 190E 1.8
Afbeelding
Avatar gebruiker
CarloGeenen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2201
Geregistreerd: 07 jan 2011, 16:14
Woonplaats: Limburg
Roepnaam: Carlo
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W202 C180 Elegance


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor Fietsensloper » 15 apr 2015, 09:30

Ja nouwja ik zou ook kiezen voor reviseren, dan weet je in ieder geval wat je hebt!
Verder is het bij een bosch niet zo moeilijk om er nieuwe lagers in te zetten ;) Je bent alleen een lagertrekker nodig, die zou je dan moeten kopen. Maar ik denk dat als je er een koopt van een redelijke kwaliteit, je goedkoper uit bent dan dat je de lagers door iemand anders laat vervangen ;)
*Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen :|
Avatar gebruiker
Fietsensloper
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1442
Geregistreerd: 14 maart 2011, 02:30
Woonplaats: Ruinerwold
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor Brown » 15 apr 2015, 13:22

maar de collector van de rotor moet ook afgedraaid worden. doen ze dat ook bij revisie?
Brown
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 14 mei 2010, 10:28
Woonplaats: Den Haag
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W124 230E 1987

W126
380SE USA 1985


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor Bastian-Hoen » 15 apr 2015, 15:26

als de collector erg scheef is afgelopen dan is het voltooid verleden tijd

mijn advies
haal de oude uit elkaar en kijk hoe de spoelen er uit zien hoe de collector is
en natuurlijk hoe verder de algemene indruk is van het binnen werk
is dit goed dan zou ik de lager wisselen
lagers zijn over het algemeen niet zo duur heb je zelf geen gereedschap zou je nog bij een bedrijf kunnen vragen
of ze je even willen helpen
http://www.fulica.nl (sorry nog steeds weinig foto's
let op wij zijn geen bedrijf ( de classics) maar wij zijn bezig met een hobby
in een mooie grote sleutel hal in Doetinchem

beschikken over EPC van Wensink
Bastian-Hoen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 865
Geregistreerd: 09 mei 2012, 15:03
Woonplaats: Doetinchem
Roepnaam: Bastian
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: w110 190c 1963
W110 190C 1964
W111 220SEB 1964
W112 300SE sedan 1965
W112 300SE coupe 1963
W201 190 2.0 1986
W201 190E 1.8 1991
W201 190E 1987 2.6


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor Fietsensloper » 15 apr 2015, 15:33

Precies, wel even kijken naar de collector. Als er nog maar 1x koolborstels vervangen zijn valt het vaak wel mee hoor ;)
*Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen :|
Avatar gebruiker
Fietsensloper
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1442
Geregistreerd: 14 maart 2011, 02:30
Woonplaats: Ruinerwold
Roepnaam: Simon
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor CarloGeenen » 16 apr 2015, 08:20

Bedankt voor de tips! Ik had inderdaad begrepen dat bij revisie ook de collector wordt meegenomen.
Het zal er even vanaf hangen hoeveel tijd ik heb. Als ik veel tijd heb kan ik prima met een poulietrekker/lagertrekker aan de slag gaan. Als ik minder tijd heb, ga ik waarschijnlijk naar een adres in Eindhoven, hier kon ik voor 125,- een compleet gereviseerde Bosch krijgen, das niet gek dacht ik zo. Dan lever ik de oude dus in maar krijg je in principe een zo goed als nieuwe terug.
Met vriendelijke groet, de Heck-rollo brigade

Verbruik 190E 1.8
Afbeelding
Avatar gebruiker
CarloGeenen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2201
Geregistreerd: 07 jan 2011, 16:14
Woonplaats: Limburg
Roepnaam: Carlo
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W202 C180 Elegance


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor Ruub-ster » 16 apr 2015, 09:09

Reviseren is leuk om zelf te doen! Maar je moet ook een beetje naar de portemonnee kijken natuurlijk..
Met vriendelijke groet, Ruben.

Alixoft schreef:Logisch dat hij elke dag moet tanken, elke 2 dagen nieuwe banden nodig heeft en elke 3 dagen nieuwe fuseekogels.
Avatar gebruiker
Ruub-ster
Erelid
Erelid
 
Berichten: 7738
Geregistreerd: 23 maart 2009, 13:42
Woonplaats: Sliedrecht
Roepnaam: Ruub
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: A124 Cabriolet E220 automaat.


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor KeesenMarie » 16 apr 2015, 18:31

.De collector er uit halen in de boormachiene met een schuurlinnen mooi maken en dan een yzerzaagje doormidden breken en de groefjes er een beetje dieper uit halen,je hebt al nieuwe koolborstels dus alleen een paar lagers en dan heb je nog een orginele bosch.
KeesenMarie
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 291
Geregistreerd: 30 apr 2010, 17:47
Woonplaats: Driesum
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor CarloGeenen » 17 apr 2015, 08:05

Bedankt voor de tip! Precies, over twee maandjes hoop ik er aan te kunnen beginnen.
Met vriendelijke groet, de Heck-rollo brigade

Verbruik 190E 1.8
Afbeelding
Avatar gebruiker
CarloGeenen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2201
Geregistreerd: 07 jan 2011, 16:14
Woonplaats: Limburg
Roepnaam: Carlo
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W202 C180 Elegance


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor Bastian-Hoen » 23 apr 2015, 16:06

euh in de boormachine met schuurlinnen
echt niet het oppervlak van de collector dient binnen 0.01mm vlak te zijn
dat ga je met een boormachine nooit redden en zal je koolborstels dus weer snel slijten
een draaibank en netjes vlak draaien dat is de manier !!
http://www.fulica.nl (sorry nog steeds weinig foto's
let op wij zijn geen bedrijf ( de classics) maar wij zijn bezig met een hobby
in een mooie grote sleutel hal in Doetinchem

beschikken over EPC van Wensink
Bastian-Hoen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 865
Geregistreerd: 09 mei 2012, 15:03
Woonplaats: Doetinchem
Roepnaam: Bastian
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: w110 190c 1963
W110 190C 1964
W111 220SEB 1964
W112 300SE sedan 1965
W112 300SE coupe 1963
W201 190 2.0 1986
W201 190E 1.8 1991
W201 190E 1987 2.6


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor KeesenMarie » 23 apr 2015, 19:06

Nu dat is ook 48 jaar geleden en zo werd het ons geleert en ik moet zeggen het werkte toch wel
Een motor liep toen ongeveer 100,000 km ,en dan werd hij gereviseert tenminste als het nog de moeite was dan moest de carrosserie wel goed zijn
maar ja Bastiaan tijden hebben tijden.Ik heb ook maar twee jaar in de garage gewerkt ,en dan ben je gauw achter op.
Toen er nog niet veel electronica in de auto zat koen ik nog wel meekomen maar nu niet meer.
vr gr keesenmarie.
KeesenMarie
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 291
Geregistreerd: 30 apr 2010, 17:47
Woonplaats: Driesum
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor VmaX » 23 apr 2015, 19:46

Overigens ben ik benieuwd naar de kwaliteit van de 70A dynamo van TE taxiteile.
Als die goed (genoeg) is en veel KM meegaat dan is het volkomen onnodig om ooit nog een dynamo te reviseren B)
Avatar gebruiker
VmaX
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4105
Geregistreerd: 26 mei 2011, 20:24
Woonplaats: Zutphen
Roepnaam: Christiaan
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Vmax1200
Grand Voyager 2.5CRD
TDM850
VW T5


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor KeesenMarie » 23 apr 2015, 20:11

Ik heb het gevraagd bij iemand die allen maar in Mercedes doet ,die wilde alleen maar orginele koolborstels plaatsen.
Met dat imitatie spul had hij slechte ervaringen
vr gr keesenmarie.
KeesenMarie
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 291
Geregistreerd: 30 apr 2010, 17:47
Woonplaats: Driesum
Type wagen: 190D 2.0
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor VmaX » 23 apr 2015, 20:30

Ik heb bijna alles wat ik op mijn Benz heb gedaan met originele onderdelen gedaan, is altijd beter dan welke imitatie dan ook.

Maar als een originele 55A Bosch dynamo €450,- kost bij de dealer en een revisie van een originele (oude) Bosch ook nog steeds €150 tot €200 dan kan ik 3 tot 5 keer een dynamo bij TE bestellen voor dat geld :lol: en dan heb ik ook nog een 70A ..
Als die van TE het dan 100.000 km goed doet ben ik spekkoper B)

Hetzelfde had ik bij mijn elektrische antenne.. een originele MB Hirschmann is € 300,- (oid) bij de dealer en ik heb een Hirschmann (net iets ander type) bij Conrad besteld en die was €50,- :blink: en die doet het nu al 4 jaar perfect.

Maar tja.. Als ik op dit moment de bodem van mijn schatkist niet zou zien zou ik ook direct een originele Bosch kopen ;)
Avatar gebruiker
VmaX
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4105
Geregistreerd: 26 mei 2011, 20:24
Woonplaats: Zutphen
Roepnaam: Christiaan
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Vmax1200
Grand Voyager 2.5CRD
TDM850
VW T5


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor CarloGeenen » 24 apr 2015, 07:37

Tja, zal best goed werken maar ik wil zelf in ieder geval weer een Bosch, bel hier eens naar:
http://www.startmotoren-eindhoven.nl/
Tenzij je niet in de buurt komt, gereviseerde voor 125,- als je je oude inlevert.
Met vriendelijke groet, de Heck-rollo brigade

Verbruik 190E 1.8
Afbeelding
Avatar gebruiker
CarloGeenen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2201
Geregistreerd: 07 jan 2011, 16:14
Woonplaats: Limburg
Roepnaam: Carlo
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W202 C180 Elegance


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor VmaX » 24 apr 2015, 08:33

Dan is die in Eindhoven goedkoop, ik heb een aantal revisie bedrijven afgebeld (midden/oost Nederland) en prijzen gekregen van €150,- tot ruim €200,- met inleveren van de ouwe. En dan zonder uit of inbouwen :)

Ik haal mijn Bosch eruit, zet die TE erin en laat de Bosch dan reviseren als reserve als ik een goed adresje heb (misschien die K&K?) :) Kan ik altijd nog een keer weer switchen als het nodig is.
Of ik verkoop de gereviseerde, ik weet nu wat die krengen waard zijn ;)
Avatar gebruiker
VmaX
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4105
Geregistreerd: 26 mei 2011, 20:24
Woonplaats: Zutphen
Roepnaam: Christiaan
Type wagen: 190E 2.3
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: Vmax1200
Grand Voyager 2.5CRD
TDM850
VW T5


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor Bastian-Hoen » 24 apr 2015, 15:28

@KeesenMarie

wilde niemand aanvallen hoor :D
http://www.fulica.nl (sorry nog steeds weinig foto's
let op wij zijn geen bedrijf ( de classics) maar wij zijn bezig met een hobby
in een mooie grote sleutel hal in Doetinchem

beschikken over EPC van Wensink
Bastian-Hoen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 865
Geregistreerd: 09 mei 2012, 15:03
Woonplaats: Doetinchem
Roepnaam: Bastian
Type wagen: 190E 1.8
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: w110 190c 1963
W110 190C 1964
W111 220SEB 1964
W112 300SE sedan 1965
W112 300SE coupe 1963
W201 190 2.0 1986
W201 190E 1.8 1991
W201 190E 1987 2.6


Re: Dynamo vervangen of reviseren?

Berichtdoor Prometheus » 28 apr 2015, 06:19

Voor revisie van dynamo's staat hier een lijst.
Work in progress
"Weten wat men weet en weten wat men niet weet is kennis en wijsheid"
HR brigade
Avatar gebruiker
Prometheus
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1353
Geregistreerd: 13 feb 2012, 13:46
Woonplaats: Hoorn
Roepnaam: Ruud
Type wagen: 190D 2.5
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 190E 2.0 1987
Mitsubishi Colt CA0

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast