door RD500SEC » 12 nov 2021, 10:00
Wat er precies misgaat, is moeilijk te beredeneren, maar de injectie functioneert dan niet optimaal.
Samen met de lekkende brandstof, die door de motor wordt aangezogen en verbrand, heb je een hoger verbruik, dat zou je op kunnen vallen. Als de lekaansluiting, zoals op de foto een poreuze slang heeft, zul je de lekkende brandstof ook ruiken, en zal deze niet meer volledig door de motor worden aangezogen en verbrand.
De drukregelaar op de foto regelt de druk in het systeem, houd deze constant. De druk accumulator onder de auto, bij het filter en de pomp, houd het systeem op druk als de auto stil staat, maar zorgt er ook voor dat drukpieken worden afgevlakt en bij plotseling vol gas geven er geen te kort in de aanvoer ontstaat. De pomp levert weliswaar voldoende liters, maar de druk zou zonder accumulator niet constant blijven. De constante druk heb je nodig in het systeem (de systeemdruk) om de juiste hoeveelheid brandstof in te spuiten. Deze wordt weer geregeld door de verschildruk, het verschil in druk tussen de boven en de onderkamer in de brandstofverdeler. In de bovenkamer staat de systeemdruk. Een lagere druk in de onderkamer zorgt voor meer in te spuiten brandstof. De druk in de onderkamer wordt weer geregeld door de EHA, de elektro hydraulische drukregelaar die aan de brandstof verdeler zit geschroefd.
Heeft de auto een katalysator met lambdasonde, dan zal deze het mengsel alsnog bijsturen, zolang deze binnen zijn bereik blijft functioneren, en merk je er tijdens het rijden weinig of niets van, totdat het lek te groot wordt.
Naar mijn idee merk je voornamelijk met starten dat er iets mis is, mogelijk ook met opwarmen. Eenmaal op bedrijfstemperatuur merk je er weinig van, totdat het lek te groot wordt, of totdat de brandstof naar buiten lekt, de benzinedampen komen vanuit de motorruimte in het interieur via de ventilatie.
Met vriendelijke groet, Richard