Dat is moeilijk te zeggen.
In brandstof met een E5 aanduiding zit maximaal 5% ethanol, maar er kan ook 0% ethanol in zitten, zoals in
Shell Vpower en BP Ultimate, Esso supreme+98.
Onze regering heeft verplicht gesteld dat er op de pomp of een E10 stikker zit, of een E5 stikker, een E0 stikker, wat voor de laatste 3 brandstoffen voor de consument duidelijkheid zou verschaffen, mag van Den Haag niet bestaan.
Dus de E5 wat eigenlijk E0 is, is veilig voor je auto(Motor).
De E5 waar wel Ethanol in zit, is dat op den duur niet, de tank kan gaan roesten, de brandstofleidingen ook, het (toch al op leeftijd zijnde) rubber wordt aangetast, de EHA raakt defect, etc.
Voor de E10 geldt dat in meerdere mate, daar zit nog meer Ethanol in, dus daar zal je eerder last ondervinden, bovendien, de E10 is een brandstof die kort houdbaar is, een maand of 3. Dus voor mensen die weinig rijden niet aan te raden.
Eigenlijk is de E10 een verkapte belasting verhoging op de brandstof, want de auto’s verbruiken 10% meer, maar Den Haag houd ons voor dat het voor het milieu wordt gedaan