Ik heb die van mij aangesloten aan de contactrail links bij je voetenruimte, zoals Prometheus beschreef.
Maar ik kan het dus vergeten om de W contact van de dynamo af te halen. Ik heb geen andere keus dan boren
Het is allemaal niet zo heel moeilijk, je moet alleen even weten wat de verschillen zijn
Er zijn 2 types diesel toerentellers, eentje die 144 pulsen per omwenteling wil zien en een exemplaar die maar 1 puls per omwenteling wil zien.
De eerst genoemde wil zijn pulsen van een sensor in je koppelingshuis krijgen, deze sensor zit, als je onder de auto kijkt en met je neus naar de voorkant van de auto gericht staat, links uit het midden van het huis. De sensor kijkt naar de tanden op je starterkrans (weet je meteen hoeveel tanden er op de krans zitten )
Deze kun je dus niet op een W aansluiting van de dynamo aansluiten, daar snapt hij niets van.
Als je de andere toerenteller te pakken hebt gekregen (de eerst genoemde heeft een sticker achterop met 14400 staan, dit zijn de meeste, was de standaard af fabriek geleverde toerenteller)weet ik ook niet of hij werkt, waarschijnlijk wel, deze werd door de dealer naderhand ingebouwd en kreeg zijn puls van een sensor bij het voorste snaarwiel. Was echter erg storinggevoelig, niet de toerenteller maar de sensor lokatie.
Hier staat nog een leuk verhaal over de toerenteller.
Weet niet hoe het zit met een multiklepper maar kan me voorstellen dat die standaard een toerenteller had, in dat geval heb je ook de sensor in je koppelingshuis zitten en is het een kwestie van de draadjes aansluiten. Achterop de toerenteller heb je 2 pinnetjes, Stroom, W en aarde. Aarde krijgt hij van de 15 polige stekker achter je brandstof/oliedruk en temperatuurmeter (als je de toerenteller test zonder de rest van de klokken wel even zelf aarde aansluiten anders doet hij het niet!)
Stroom gewoon van een geschakelde draad aftappen (of die moet ook van de sensor komen, neem aan dat die ook stroom nodig heeft om wat te "zien") en de sensor draad op de W aansluiting.
Heb je geen sensor in je koppelingshuis, dan is de meest simpele oplossing naar de sloop gaan, een toerenteller uit een Volvo 440/460 diesel halen, wijzer en wijzerplaat van je W124 diesel toerenteller erop zetten en dan kun je hem gewoon aan je W aansluiting van je dynamo hangen, werkt meteen! Zit een potmetertje in om je stationair toerental af te stellen (aanduiding bedoel ik dan uiteraard).
En je maakt hem er niet echt "on origineler" mee, van de W124 en de Volvo zijn beide VDO toerentellers dus dat blijft hetzelfde.