W201Club.nl

Alles over de Mercedes W201

Het is nu 16 mei 2022, 14:00

2.0 AUT start slecht

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

2.0 AUT start slecht

Berichtdoor D.Tielen » 24 jan 2021, 12:19

Hallo,

Mijn 190E start slecht, ik ben er al achter dat de koudestart injector niet wordt aangestuurd. Waar zou het aan kunnen liggen?

En als ik 1 á 2 minuutjes onderweg ben begint het heel erg in te houden en komt hij haast nietmeer vooruit, Na 1/2 minuten is dat weg en loopt hij gewoon weer normaal.

Heb al veel dingen gecontroleerd maar kom er maar niet uit.

Dingen die ik al gecontroleerd/vervangen heb:
-OVP relais vervangen.
-vacuüm systeem gecontroleerd op lekkage's (zover ik kon zien geen lekkage's)
-stappenmotor schoon gemaakt.
-nieuwe bougie's, verdelerkap, rotor.
-koelvloeistof temp. sensor vervangen.
-brandstoffilter vervangen.

(Misschien belangrijk om erbij te vermelden: de brandstofpomp relais was stuk dus hij is doorgelust zodat de pomp constant draait.)

Ik hoor graag wat nu precies het probleem is met mijn auto.
D.Tielen
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 16 jun 2020, 18:00
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: 2.0 AUT start slecht

Berichtdoor RD500SEC » 25 jan 2021, 01:00

Om met het laatste te beginnen, dit is geen absolute wetenschap, dus precies vertellen wat er mis is met je auto, zo op afstand is lang niet altijd mogelijk, maar we doen ons best. De adviezen zijn ook sterk afhankelijk van wat je zelf aan informatie geeft.

Je geeft aan dat je nu zonder brandstofpomp relais rijdt. Het BPR schakelt meer dan alleen de brandstofpomp, dus het is aan te bevelen om eerst een goed BPR te plaatsen, en dan kijken of de problemen verdwenen zijn.

De koudestartinjector wordt niet altijd aangestuurd, maar onder de +5 of +15, afhankelijk van het bouwjaar zou hij het moeten doen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1629
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: 2.0 AUT start slecht

Berichtdoor D.Tielen » 25 jan 2021, 20:39

Waar zou ik een nieuw BPR kunnen vinden?
D.Tielen
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 16 jun 2020, 18:00
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: 2.0 AUT start slecht

Berichtdoor RD500SEC » 27 jan 2021, 00:26

Je kunt het bij de dealer halen, reken op 250euro ex.
Je kunt ook het nummer war op het BPR staat eens bij Google ingeven en kijken wat er voor de dag komt.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1629
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: 2.0 AUT start slecht

Berichtdoor john37 » 01 feb 2021, 23:03

D.Tielen schreef:En als ik 1 á 2 minuutjes onderweg ben begint het heel erg in te houden en komt hij haast nietmeer vooruit, Na 1/2 minuten is dat weg en loopt hij gewoon weer normaal.

(Misschien belangrijk om erbij te vermelden: de brandstofpomp relais was stuk dus hij is doorgelust zodat de pomp constant draait.)


Door de combinatie van elementen en dat hij normaal loopt na een paar minuten, zou het wel eens kunnen dat je injectoren nadruppelen, of de brandstofverdeler lekt.
BIj een normaal Brandstof relais stop de pomp na en paar seconden, Door het doorlussen blijft deze maar lopen met behoorlijk wat druk. Door druppelende injectoren of brandstofverdeler (benzine lekt dan in het Luchtweger huis) heeft hij direct na het starten VEEL TE VEEL benzine en loopt dan niet zo soepel (in het begin, totdat overtollige benzine op is)

Zoals al eerder is opgemerkt heeft het brandstof relais meerder functies. 1 ervan is te zorgen dat de motor nooit teveel toeren kan maken (dan gaat de pomp uit). Bij doorlussen is die beveiliging eraf.
john37
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 18 maart 2011, 20:13
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 300SE


Re: 2.0 AUT start slecht

Berichtdoor RD500SEC » 02 feb 2021, 05:39

Ik neem niet aan dat de pomp de hele nacht blijft draaien, dat zou betekenen dat de accu ‘s morgens leeg is.
De druk in het systeem (ca 5,5 bar) is niet hoger met een doorgeluste brandstofpomp dan met een door het BPR gestuurde brandstofpomp, in beide gevallen draait de pomp continu zolang de motor loopt, een doorgeluste uiteraard ook als de motor niet draait. Dan wordt de brandstof rond gepompt zonder in te spuiten(inspuitdruk ca 3,5 bar), de luchtweger staat dan immers in de ruststand, de sleuven in de brandstofplunjer vallen in het huis en laten geen brandstof naar de injectoren gaan. En de EHA wordt niet aangestuurd(regelt de druk in de onderkamer van de brandstofverdeler). Een eventueel lekkende injector zal een beperkte hoeveelheid lekken, hooguit de inhoud van de injector plus leiding, en dat is al meer als er in de praktijk zal gebeuren, de injectorleiding wordt dichtgedrukt door het membraan die onder en bovenkamer scheidt)

Het lijkt mij verstandig eerst een goed brandstofpomprelais te plaatsen, en dan kijken wat er van de klachten overblijft, alvorens naar eventueel lekkende injectoren te kijken. Eerst moet de basis goed zijn, en met de vele delen die er al vervangen zijn, ben je al goed op weg.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1629
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: 2.0 AUT start slecht

Berichtdoor D.Tielen » 02 feb 2021, 08:45

hoe kan ik lekkende injectoren controleren?
D.Tielen
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 16 jun 2020, 18:00
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: 2.0 AUT start slecht

Berichtdoor john37 » 02 feb 2021, 12:25

Een deugdelijk BPR is idd stap 1.

Als alleen het pomp relais contact is doorgelust loopt de pomp idd alleen als hij op kontakt staat, en gaat direct uit als hij van kontakt af gaat.

Symptomen van niet vooruit te branden direct na start komen overeen met veel te veel benzine (soort van bijna verzuipen).
john37
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 18 maart 2011, 20:13
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: 300SE


Re: 2.0 AUT start slecht

Berichtdoor RD500SEC » 02 feb 2021, 13:04

Wil je de injectoren testen, dan kun je deze demonteren uit de motor en met behulp van een injectortester op druk brengen, dit is een mechanische pomp met een wijzer, dan zie je de openingsdruk, het sproeibeeld, of hij mooi verstuift, of de nevel een mooie kegel is, of hij niet scheef spuit, etc.

Wat ook wel wordt gedaan, de injectoren na demonteren weer aansluiten op de (verbogen) leidingen, de injectoren elk in een plastic fles hangen, de pomp aansturen/ doorverbinden en de stuwklep indrukken. Dan zie je ook het sproeibeeld, en is waarneembaar met de stuwklep in rust, of ze nadruppelen. Ik ben geen voorstander van het verbuigen van de leidingen, je ziet zo ook niet of de openingsdruk correct is, en doe dit alleen met een koude motor/uitlaatspruitstuk, als je het wel wilt doen.


Als alleen het pomp relais contact is doorgelust loopt de pomp idd alleen als hij op kontakt staat, en gaat direct uit als hij van kontakt af gaat.


Ik hoop niet dat dat zo gedaan is!

Als je de pomp doorlust, doe dat dan met klem 30 en klem 87, zie het schema wat op het relais staat, welke pootjes dat zijn. Dan draait de pomp continu, direct op de accu.
Lus je de pomp door met klem 15 en klem 87, dan wordt de pomp over het contact geschakeld, maar de bedrading is daar niet geschikt voor, zal te warm worden. En smelten, kortsluiting veroorzaken. Deze dunne draad is om het relais te schakelen, een kleine stuurstroom te leveren, niet de werkstroom van de pomp.

Symptomen van niet vooruit te branden direct na start komen overeen met veel te veel benzine (soort van bijna verzuipen).


Een te kort aan brandstof doet dat ook, zonder BPR zal de koudestartinjector zijn werk niet doen en werkt de opwarmfase niet.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1629
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: 2.0 AUT start slecht

Berichtdoor D.Tielen » 17 jan 2022, 21:59

Ondertussen loopt hij nog altijd niet goed, er zit nu wel een BPR in.. koud start hij nog erg slecht. Maar ik heb er een nieuw probleem bij...
Als hij warm is loopt hij prima, als ik hem dan weg zet en hem na een half uur tot een uur weer pak start hij heel slecht en blijft hij ook slecht lopen. Dit duurt ongeveer 5-10 minuten, rijden gaat dan ook haast niet want hij komt bijna niet vooruit alleen bij volgas loopt hij goed. Ook heb ik 2x een lichte knal onder de motorkap gehoord en daarna liep hij even goed.

Nou heb ik vanavond even weerstand gemeten van mijn LMM. De waardes kwamen niet overeen met wat ze horen te zijn, behalve met de luchtklep maximaal open, dan klopt de waarde wel.

Ik heb de LMM even gedemonteerd en kwam dit tegen:

Hij lijkt aardig ingesleten, ik heb hem voor nu terug geschroeft en nu loopt hij nog slechter, hoogstwaarschijnlijk staat de afstelling van de LMM er nu wat naast.
Bijlagen
20220117_202618.jpg
20220117_202618.jpg (2.85 MiB) 2095 keer bekeken
D.Tielen
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 16 jun 2020, 18:00
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: 2.0 AUT start slecht

Berichtdoor RD500SEC » 18 jan 2022, 11:05

De afstelling van de luchtmassameter komt erg nauw, je hebt hem ongetwijfeld “zo goed mogelijk” terug geplaatst, maar dat is naaralle waarschijnlijkheid niet genoeg.
Er is fijnafstelling nodig, het beste doe je dat met een nieuwe LMM.

Het startprobleem wat je hebt, kan met een defecte accumulator te maken hebben, die zit in het brandstofpomppakket.
De knallen onder de motorkap zijn backfires, kijk je ontsteking nog eens na, zijn rotor/ rotorkap nog wel in goede staat? Zitten de bougiekabels goed vastgedrukt op de bougies? De knallen kunnen de luchtweger beschadigen, ontregelen, wat ook startproblemen kan veroorzaken.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1629
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: 2.0 AUT start slecht

Berichtdoor D.Tielen » 18 jan 2022, 15:02

Worden er imminatie accumulators geleverd? Want origineel vind ik ze vrij prijzig

En voor de LMM hetzelfde, zijn hier goede immitaties voor?
D.Tielen
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 16 jun 2020, 18:00
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: 2.0 AUT start slecht

Berichtdoor RD500SEC » 18 jan 2022, 15:20

Ze zijn duur, dat klopt.
Kijk eerst of hij lekt, als je de slang met slangklem van de accumulator los haalt, en gelijk afdopt, anders loopt de tank leeg, kun je de motor laten draaien. Er mag dan eerst wat benzine uit de accumulator komen, door het op druk zetten van de accumulator zal er wat brandstof uitkomen. Als het blijft lekken, of het spuit er zelfs uit, is hij lek en zul je een vervanger moeten zoeken.

Bosch is origineel, ik ben ook wel een ander merk tegengekomen, maar kom zo niet op de naam. Weet ook niet of die aan te raden zijn, misschien dat iemand anders daar wat zinnigs over kan melden.

Luchtmassameters kun je bij Aliexpress vinden voor een euro of 15, Bosch is beter, maar vele malen duurder.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500SEC
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1629
Geregistreerd: 02 apr 2013, 00:19
Woonplaats: Schagerbrug
Roepnaam: Richard
Type wagen: 190E 2.6
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Andere wagens / opmerkingen: W126 SEC


Re: 2.0 AUT start slecht

Berichtdoor D.Tielen » 18 jan 2022, 17:31

Oke top hier kan ik wat mee, zaterdag middag maar even gaan controleren dan.
D.Tielen
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 16 jun 2020, 18:00
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: 2.0 AUT start slecht

Berichtdoor D.Tielen » 14 feb 2022, 10:10

Ik heb nu dus een nieuw brandstofpomp relais en laatst een nieuwe LMM gemonteerd. Daarna startte hij perfect zonder gas bij te hoeven geven. Dit heeft een week geduurt en toen startte hij opeens weer heel slecht.
Ik heb zelfs het gevoel dat het steeds slechter gaat, wat zou dit kunnen zijn?
D.Tielen
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 16 jun 2020, 18:00
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 190E 2.0
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek W201

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 0 gasten